Monday, May 2, 2011

DTM Jerman : projek penyelidikan dan pembangunan PETRONAS Malaysia bersama Mercedes-Benz AMG

DTM Jerman : projek PETRONAS Malaysia bersama Mercedes-Benz AMG




kenyataan rasmi dari Naib Presiden, Mercedes-Benz Motorsport, Norbert Haug: "Kami sangat senang untuk menyambut Petronas sebagai rakan kongsi baru DTM kami. Kerjasama kami di Formula Satu adalah menandakan semangat kerjasama konstruktif, ditambah dengan keinginan berterusan untuk meningkatkan prestasi. Adalah suatu fakta bahawa Petronas telah memperluaskan penglibatan dari Formula Satu, dengan kami pasukan Silver Arrows, ke DTM menekankan kepentingannya berkembang dari siri ini. Sama seperti di Formula Satu, maka penyelidikan dan pembangunan dilakukan oleh rakan kongsi kami di PETRONAS membuat sumbangan yang sangat berharga untuk daya saing kereta kami. "

Malaysia dijangka akan menganjurkan perlumbaan final kejuaraan DTM Jerman vs Super GT Jepun di litar Sepang, Malaysia pada tahun 2012.

PETRONAS Malaysia telah menandatangani perjanjian bersama Mercedes-Benz AMG untuk bersama-sama memajukan teknologi minyak pelincir dan senibina enjin Mercedes-Benz AMG serta kerjasama bersama tuner rasmi enjin prestasi tinggi untuk TOYOTA di dalam kejuaraan Super GT iaitu bersama TOM'S.

Seperti halnya untuk Formula Satu, minyak motor PETRONAS telah diformulasikan secara khusus untuk memenuhi keperluan unik dari perlumbaan DTM. Dengan piston kelajuan lebih dari 35m persaat dan tekanan injap lebih daripada 9,000 kg / cm ², DTM mesin dikenakan kekuatan fizikal yang luar biasa. Hanya apabila semua bahagian yang bergerak, beroperasi pada saiz jurang daripada beberapa mikrometer, digris secara optimum untuk keadaan ekstrem, melampau bahawa enjin dapat memberikan prestasi puncak berterusan. Minyak Syntium PETRONAS diformulasikan khusus untuk minyak motor dengan aditif, penambah bersepadu memastikan bahawa enjin dapat melakukan dengan baik secara konsisten sepanjang musim.

ITR Jerman, pemegang hak DTM dan JAF Jepun telah melakukan perbincangan lanjut dalam rancangan undang-undang yang baru yang akan dikeluarkan nanti.

antaranya ialah
- Common carbon monocoque with roll cage
- Wheelbase dengan ukuran 2850 mm
- Common front and rear overhang
- Common spoiler depan dan diffuser belakang
- Enjin V8 specsifikasi baru yang akan diumumkan
- Jumlah penggunaan enjin yang terhad dalam suatu musim
- Pengenalan “design line”
- Pengurangan kos sebanyak 51% berbanding peraturan DTM sekarang

antara gambar kereta lumba Mercedes-Benz AMG yang memaparkan logo PETRONAS dan jenama minyak pelincir SYNTIUM.. kesemua kereta Mercedes-Benz AMG di dalam kejohanan Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) di Jerman memaparkan logo PETRONAS dan SYNTIUM pada kereta, helmet dan baju mereka.


antara struktur enjin Mercedes-Benz AMG yang berkuasa amat tinggi


 


sumber rasmi dari website rasmi Mercedes-Benz AMG untuk projek DTM bersama PETRONAS malaysia : http://dtm.mercedes-benz.com/en#/s/news/73/petronas-to-be-new-team-sponsor-for-mercedes-benz-in-dtm-series

No comments:

Post a Comment